Saturday 5 January 2013

Tentang Kehidupan..

Hye peeps.. ok.. hari ney ida na cakap tentang kehidupan.. kehidupan ? ade ape dengan kehidupan ? yup.. setiap individu mempunyai kehidupan masing2 yang tersendiri kan.. perasaan dalam kehidupan.. happy, sedih, takut n segala perasaan yg ade adalah kehidupan.. ape yg kite buat semalam, hari ini dan esok adalah kehidupan kite..

Bile kite menyebut tentang kehidupan , manusia tidak akan lari dari setiap masalah yg datang.. dalam kehidupan manusia seperti roda yg berpusing.. sekejap berada di atas dan sekejap berada di bawah.. masalah itu adalah salah satu ujian dan dugaan dari Allah.. Allah yg mencipta sekalian makhluk menguji hambaNya.. 

Allah menguji kite setaraf dengan kemampuan kite untuk menghadapi ujian tersebut.. Kite sebagai hamba Allah perlu tabah dan sabar menghadapi segala ujian yg telah diberikan.. Jangan cepat mengalah dan jangan cepat mengeluh.. Cara terbaik untuk mendapat ketenangan adalah mendekatkan diri dengan Allah.. Insya'Allah hati kite akan tenang..

Jika kite menghadapi sesuatu masalah , jangan pernah lari dari masalah tersebut.. kerana dengan melarikan diri , masalah itu tak akan pernah selesai sebaliknya akan bertambah terok lagi.. so sbg manusia yg mempunyai akal & fikiran , selesaikan lah masalah itu dengan cara yg terbaik.. jangan biarkan masalah terus berpanjangan.. kerana ia akan menjadi bertambah rumit..

Same juga lah spt sebuah perhubungan.. setiap hubungan pasti ade pasang surutnya.. ade suke dan duke.. bile sesuatu masalah timbul dalam perhubungan , jangan lah kite cepat melenting.. bawak lah berbincang bersame.. dalam keadaan cam ney jangan lah kite meninggikan ego.. belajar lah untuk mengalah.. kerana ego itu lah yg akan menyebabkan kite menyesal satu hari nanti.. tak salah law kite mengalah dengan pasangan kite..

Apabila kite ingin menyelesaikan sesuatu masalah , kite perlu berfikir secara rasional.. jangan fikir perkara yg negative.. always lah fikirkan yg positive.. Insya'Allah perhubungan akan selamat.. gaduh and baik semula adalah asam garam dalam perhubungan.. pasangan perlu pandai untuk menjage hubungan masing-2.. Semua orang yg mempunyai pasangan inginkan hubungan yg kekal kan..

Seperti ida dan hery.. ta dinafikan kami memang sering mengalami masalah dlm perhubungan.. tapi kami sedaye upaye untuk selesaikan masalah secepat mungkin.. sb kami ta suke panjangkan masalah.. Alhamdulillah.. dengan care kami menjage hati masing-2 , now kami bahagia and happy.. kami anggap dengan dugaan dan ujian yg kami hadapi ini akan mematangkan lagi diri kami dan mengukuhkan lagi ikatan kami.. Kami berharap hubungan kami akan kekal bahagia selamanye.. Amin.. :)

okay lah.. enough for today.. story again next time keyh.. thanks sb sudi bace my entry kali ney.. semoga hubungan ida dan hery berkekalan hingga akhir hayat.. Insya'Allah sampai syurga.. doakan yup.. thanks again.. :)

note for my hubby : sy terlalu sygkan awak.. walau ape pun yg terjadi , syg sy kat awak tak kan pernah hilang.. hanye awak yg ade dalam hati sy.. sy sangat2 bahagia bersame dengan awak sekarang.. sy bersyukur sgt Allah pertemukan kite.. sy akan sentiase berdoa agar hubungan kite akan berkekalan.. awak adalah segala2nya untuk sy.. Insya'Allah awak adalah empunya tulang rusuk ku.. awak akan menjadi imam ku suatu saat nanti.. mudah-mudahan.. Amin..

No comments: